Comunicat: Povesti pe doua roti din Turul Dunarii 2014
Marți, 16 septembrie 2014 – Turul Dunării 2014 pe bicicletă, un proiect inițiat în 2013 de Cycling Romania și Asociația ROI, s-a încheiat cu succes, după aproape două săptămâni de investigare pe două roți. Cei zece voluntari au pornit pe data de 1 septembrie din Călărași și, împărțiți în echipe diferite, au explorat diverse trasee de cicloturism până în Tulcea. „Am descoperit oameni primitori, cu povești interesante, precum și locuri care merită vizitate. Doar câteva exemple: livezile încărcate cu fructe pe drumul Călărași – Fetești, geamia din Cernavodă, pescăria lui Laurențiu din Hârșova, nea Jinga, omul bun la toate din satul cu nume predestinat – Meșteru, singura moară de apă încă funcțională din Dobrogea construită de Ștefan Nuca sau campingul prietenos cu cicloturiștii din Partizani, în inima Deltei Dunării. Să nu uităm și de deliciile culinare, precum tradiționala saramură de pește”, a declarat Mircea Crisbășanu, coordonatorul Cycling Romania. Obiectivele identificate sunt prezentate pe website-ul www.turuldunarii.cyclingromania.ro , în materialele prezentate de mass-media și vor apărea și pe portalul Danube.travel. Dunărea atrage peste 1,5 milioane de turiști anual în sectorul Passau-Viena, în timp ce malul românesc, care reprezintă o treime din suprafața fluviului, este vizitat de catre doar câteva sute de turiști străini anual. Investigarea și furnizarea de informații despre trasee sunt condiții de bază pentru a atrage mai mulți turiști. În plus, cicloturiștii au nevoie de cazare adecvată și de informații despre obiectivele care merită să fie vizitate. „Cicloturismul generează venituri anuale de 44 miliarde de euro la nivel european. După ce am explorat malul Dunării între Oravița și Călărași în 2013 și între Călărași și Tulcea în 2014, sunt convins că cicloturismul poate deveni o direcție de dezvoltare a comunităților locale de pe malul românesc al Dunării. Pentru a promova această regiune, ne propunem să continuăm să organizăm Turul Dunării în fiecare an, cu multă pasiune și pe bază de voluntariat”, a adăugat Mircea Crisbășanu. Despre Turul Dunării Din echipa care a participat la Turul Dunării 2014 au făcut parte: Alina Marin și Daniel Hegheș, aflați la a douăa ediție, precum și Veronica și Mihai Stanciu, Daniel Bengalici, Mihai Pop, Ionuț Bordea, Bogdan Adumitroaie și Silviu Negoiță. Lor li s-au adăugat și doi voluntari străini din Lituania, aflați în România printr-un proiect derulat în cadrul Serviciului European de Voluntariat, Gabriele Pauryte și Kestutis Rainys. Voluntarii pe bicicletă au fost sprijiniți de echipa responsabilă pentru comunicare formată din Corina David, Florin David, Simona Botner și Mihai Dumitru. Aventurile voluntarilor au apărut pe pagina de Facebook a Cycling Romania și pe site-ul www.turuldunarii.cyclingromania.ro. Fotografii din Turul Dunării 2014 aici: link. Turul Dunării este organizat de către Asociația ROI (www.aroi.ro ) și Cycling Romania. În 2014, echipa a fost sprijină de Hotel Călărași, Camping Euro Club Partizani, Giplast Balkans, Mausbike, Biciclop, Vinuri de Măcin – Crama Dobrogeană, Casa Varvara, National Geographic Traveler, Radio Romania Actualități, Romaniapozitiva.ro. Cycling Romania (www.cyclingromania.ro) este un proiect de antreprenoriat social inițiat de Mircea Crisbășanu, cu scopul de a promova cicloturismul și dezvoltarea comunităților locale și susținere din partea Asociației ROI. În ultimii ani, sute de turiști au participat la tururi pe bicicletă în Prahova, Buzău, Transilvania, Dobrogea. Numeroase articole despre Cycling Romania au apărut în presa românească, precum și în cea internațională. În plus, Cycling Romania contribuie la investigarea și marcarea de trasee pentru bicicletă și în...
read moreMese cu peste proaspat pe mal de Dunare
Ziua 7 ne- a oferit mulți kilometri și numeroase surprize plăcute. În Niculițel am pornit devreme și curând ne-am găsit câteva drumuri frumoase printre podgorii. Fiind duminică nu am văzut nici țipenie de om acolo. Ceea ce nu am putut spune despre Mănăstirea Saon, binecunoscut loc de pelerinaj. Am nimerit în timpul slujbei de zi și ne-a prins bine să ascultăm cântecele măicuțelor, în ciudă agitației din parcarea de alături. Aventura a continuat apoi pentru că am lăsat asfaltul pe offroad, luând pieptiș dealul Parcheșului. Priveliștea de sus a fost premiul ideal primit în urma efortului depus. În Parcheș suntem cinstiți cu masa de preotul din sat, după care suntem îndrumați să vizităm o frumoasă pensiune la malul bălții. Mai departe , în Somova întâlnim highlightul zilei: Casa Varvara, o căsuță tradițională restaurată cu bun gust și mai ales bun simț de un cuplu simpatic româno-italian. Varvara este numele bătrânei care a locuit înainte acolo. Absolut minunat concept! Pornim val vârtej către Nufaru să prindem ultimul bac care ne trece în Deltă. Dar mai întâi oprim la intrare în Tulcea unde regăsim un bun prieten, Nae Nichita care întreprinde o activitate de excepție: terapie cu cai. Nae este un suflet mare care ajută copiii cu dizabilități să se integreze în societate conectându-se la natură. Lăsăm borșul de pește proaspăt servit de Nae și magiunul de prune să fiarbă la ceaun și alergăm către bac. În Nufărul prindem un apus superb și întâlnim plini de entuziasm celelalte echipe de velocercetași. Ne prinde apoi noaptea pedalând pe drumul către campingul din Partizani, terminând aventură în miezul Deltei Dunării. Ne-a transmis Mircea Crisbășanu din Turul Dunării 2014....
read moreDobrogea si oamenii sai
Zona asta are oameni senzaționali! Bicicliștii noștri au fost cazați și răsfățați unde altundeva decât în casele oamenilor și de ce nu, în casa Domnului. În a șasea zi după ce au fost găzduiți în casă parohială a Părintelui Ghenade, au făcut iarăși camping ecumenic. Meșterul polivalent pe numele său predestinat: Meșteru, le-a arătat călătorilor noștri cum se fac butoaiele în zonă, cum se bate fierul, tâmplăria pentru casă, i-a invitat în moara sa și i-a omenit cu o țuică la final de zi. Echipă 4 vă salută simplu:Vă pupăm! Sulina e de poveste!...
read moreVantul, provocarea zilei in Dobrogea
În a cincea zi am dus o adevărată luptă cu vântul care ne-a fost potrivnic indiferent de direcția de mers. Parcă am fi în La Mancha lui Don Quijote, luptându-ne cu morile de vânt. O zi încheiată la Părintele Ghenade din Horia, unde am înnoptat în cortul verificat amănunțit de cei trei copii ai săi: Iulian, Iustinian și Sebastian. Suntem foarte bine primiți în Dobrogea! ...
read morePeisaje pe aripi de vant
Astăzi am început ziua vizitând ce are Hârșova mai bun. După ce am petrecut noaptea pe malul Dunării la pescărie (unde, evident, am încercat cel mai gustos crap prăjit cu mujdei) ne-am îndreptat către Canaralele Hârșovei, două stânci spectaculoase înalte de aproape 40 m, care veghează la malul fluviului. Pe una dintre ele se găsesc și rămășițele Cetății Carsium, înconjurată acum de Dunăre pe de-o parte și de mahalaua țigănească de cealaltă. Peisajul este variat și sortit contrastelor: copii hârjonindu-se țipând, o adiere constanța de vânt ce deranjează coafură ciulinilor cocoțați pe zidurile cetății, Dunărea calmă jos la bază stâncii de neclintit, sub un cer plumburiu și doi căi priponiți la distanță pe izlaz se cheamă nechezând a dragoste și patimă. Canaralele Hârșovei este un loc ce te face să inghiți în sec pentru că e departe de a fi perfect, și în același timp te farmecă iremediabil. Velo cercetașii merg apoi mai departe. Suntem trei, neamțul Alex e cu noi. I-ar plăcea să vadă locurile de pe traseul Dunării mai pe îndelete, așa că pe moment îmbrățișează abordarea noastră “slow”. Touché! E exact ce ne dorim cu astfel de cicloturiști străini, să își ofere răgaz pentru a cunoaște România pe deplin. Zis și făcut. Vizităm Muzeul de arheologie unde curatorul ne povestește cu pasiune despre civilizațiile perindate la Hârșova. Rămân impresionat de vasele ceramice expuse, făurite acum 6000 de ani în Neolitic. Apoi vizităm biserica Sf. Constantin și Elena, unde aflăm că uriașul edificiu a fost construit în doar patru ani, la începutul sec XX. Pe vremuri Ministerul Culturii sprijinea serios dezvoltarea orașelor strategic așezate la Dunăre. Vitraliile superbe filtrează lumina potrivit pe pictură interioară. Este într-adevăr un monument impresionant. Ultimul MustSee în Hârșova sunt băile termale. Da, se găsește și așa ceva la marginea orășelului, sunt niște bazine simple, cu apa sulfuroasă ce izvorăște la 40 grd, chiar la mal de Dunăre. Ne bălăcim un pic și pornim către Gârliciu, după care ne despărțim de turistul nostru. De aici începe! Luptă biciclistului cu vântul potrivnic este anevoioasă. Vântul bate mereu din față și din lateral, iar biciclistul devine iute frustrat când vede că la vale merge la fel de încet că la deal. Așa am pățit și noi. Zeci de km i-am parcurs mestecând printre dinți amarul refren: deal, vale, vânt, vânt, vânt. Trecem printre zeci de instalații eoliene, masive, rotindu-și în tăcere imensele elice. Vântul tot din față bate, cerul e gri, iar frustrarea crește. Destinația noastră este satul Luminița și acolo ajungem târziu, după 70 km de drum. A fost cea mai dură zi din Turul Dunării 2014, dar primirea gazdelor noastre, familia preotului din sat este absolut minunată. Uităm dealurile și vântul povestind și amuzându-ne de întâmplările zilelor trecute. Ne-a transmis Mircea Crisbășanu din...
read moreZiua 3 cu intalniri placute, oameni primitori si un strop de cultura
În ziua a 3a echipele noastre au făcut ochi în jur de 8, vremea nu îi lăsă scoși din așternuturi, ce-i drept septembrie e bun de drum dar rău de somn:) Mircea și Silviu s-au întâlnit astăzi cu un grup de cicliști australieni veseli și foarte în formă pentru vârsta de 50 de ani, oameni voinici ce pedalau zilnic aproximativ 150 de km, ce părere aveți?:) S-au gustat piersici delicioase dinntr-un camping de rulote din Capidava, nuci lângă satul Mireasa, s-a băut vin din beciul bisericii din Ghindaresti, piersici nu s-au luat la pachet pe drum dar vin de la crama Darie din Topalu n-au refuzat:) Ce ne-a uimit în Topalu, pe lângă vinul bun, a fost un mare muzeu de artă vizuală din zonă rurală, toată școală românească de pictură de la sf. de secol 19 se afla acolo: Tonita (o cameră întreagă), Grigorescu, Ressu, Pallady și mulți alții regăsindu-se cu lucrări în muzeu – România e plină de surprize! Ne băgam la somn nu înainte de va spune că unii dintre noi au campat la...
read morePlaje, manastiri si producatori locali in prima zi de Tur
La prima impresie n-ai zice că o zi de pedalat prin Bărăgan îți poate oferi prea multe. Ei bine, astăzi putem spune că am avut zi plină. A fost ziua plajelor, a mănăstirilor și a producătorilor. Am descoperit o plajă invadată de buruieni, ocupată de un pescar solitar la Modelu, apoi o nouă plajă la Tonea, pe care de această dată a trebuit să o împărțim cu văcuțele. Apoi am început seria mănăstirilor. Azi e prima zi de toamnă și cum am fi putut să o resimțim mai bine decât culegând multe nuci proaspete din curtea Mănăstirii Coșlogeni. Ne-a surprins cât de gustoasă era apa rece de fântână dar nu mai mult decât arhitectura maramureșeană (!!) a bisericii din lemn. Cert este că cicloturiștii sunt bine primiți aici! La mănăstirea Libertatea (ce nume!) am aflat că se poate campa și chiar se pot gusta fructele din livada proprie. Zică lumea ce-o vrea, dar la mănăstiri nu ne întrece nimeni. În Iezeru, Satnoieni și Dichiseni am întâlnit mai mulți producători locali, fiecare avea curtea rânduită, câte o seră sau câțiva pomișori. Și roadele nu au întârziat să apară, așa cum spunea nea Șerban la marginea livezii sale de caisi și piersici, care a făcut anul acesta caise la 150g bucata. Nu știm cum arată, sezonul lor a trecut demult, dar sigur au fost tare gustoase. “Și sunt soiuri românești”, ne îmbie el mai departe. Pentru turiștii pe bicicletă, micile bucurii precum fructele proaspete contează, așa că de la anul știm să revenim la Iezeru din luna iunie 🙂 Copiii din sate ne-au salutat în repetate rânduri, ne-au zâmbit și le-am zâmbit înapoi. O energie deosebită leagă oamenii atunci când sufletul e deschis și corpul relaxat. Mare lucru!...
read morePrologul
Am plecat către punctul de start al Turului Dunării 2014 cu trenul de la Ploiești la Ciochina și apoi mi-am făcut încălzirea cu 130 de km de pedalat serios în miez de Bărăgan și pe Valea Mostiștei. Alegerea îndrăzneață a câmpului în locul asfaltului ne-a fost răsplătită de norii care s-au aliniat fascinant pentru a atinge splendoarea admirată de cicloturiștii aflați pe drum. În Siliștea m-am întâlnit cu Doru Culea, fost președinte al GAL-ului de pe Valea Mostiștei, un tip plin de idei bune pentru comunitate. În momentul vizitei mele, Doru tocmai punea lemne sub cazanul de țuică. “E așa cum o dă mama natură”, zice Doru în timp ce mă servește cu o rafintă de caise. Aroma aparte m-a urmărit mulți km după aceea :). Aproape de Mănăstirea fac joncțiunea cu mare veselie echipele 1 și 4, la fix pentru… o baie revigorantă în Iezerul Mostiștea. Pe drum îi culegem și pe cei doi sibieni și ajungem pe cai mari într-un Călărași aglomerat, gătit pentru duminică seara. Mircea Crisbășanu 1 septembrie...
read moreComunicat: Start pentru Turul Dunarii 2014
Luni, 1 septembrie, 2014 – 10 tineri voluntari au pornit luni, 1 septembrie, pe bicicletă în Turul Dunării 2014, un proiect inițiat în 2013 de Cycling Romania și Asociația ROI. Startul a fost dat în Călărași, din fața hotelului care poartă numele orașului dunărean. Până pe 9 septembrie, împărțiți în mai multe echipe, voluntarii vor parcurge distanța de aproximativ 400 de km dintre Călărași și Tulcea pe rute diferite, pentru a investiga trasee de cicloturism pe malul Dunării. În cursul ediției din 2013, au fost investigate diverse trasee între Călărași și Oravița, rezultatele fiind prezentate pe website-ul www.turuldunarii.cyclingromania.ro, pe portalul Danube.travel, precum și în mass-media. „Ne propunem să identificăm în continuare un număr mare de trasee care pot fi parcurse cu bicicleta de-a lungul Dunării, între Călărași și Tulcea. Cicloturismul generează venituri anuale de 44 miliarde de euro la nivel european. Sunt convins că România poate deveni o destinație atractivă a turismului pe bicicleta, atât pentru cicloturiștii străini, cât și pentru cei români”, a declarat Mircea Crisbășanu, coordonatorul Cycling Romania. Dunărea atrage peste 1,5 milioane de turiști anual în sectorul Passau-Viena, în timp ce malul românesc, care reprezintă o treime din suprafața fluviului, este vizitat de catre doar câteva sute de turiști străini anual. Investigarea și furnizarea de informații despre trasee sunt condiții de bază pentru a atrage mai mulți turiști. În plus, cicloturiștii au nevoie de puncte de cazare adecvate, precum și de informații despre obiectivele turistice care merită să fie vizitate. În măsura în care vor exista sprijin financiar și implicare și din partea autorităților, cicloturismul poate deveni o direcție de dezvoltare a comunităților locale de pe malul românesc al Dunării. “Cicloturiștii preferă vacanțele active și ecoturismul, așadar se bucură să fie aproape de natură, să doarmă în cort sau în pensiuni agroturistice, departe de locurile comerciale, zgomotoase. Este vorba despre acel turism la viteză redusă (slow-turism), ceea ce înseamnă că vor aprecia și ocaziile de a întâlni producători și meșteșugari locali, oameni pe care îi căutăm și îi întâlnim în Turul Dunării”, a adăugat Mircea Crisbășanu. Din echipa care participă la Turul Dunării 2014 fac parte: Alina Marin și Daniel Hegheș, care au participat și în 2013, precum și Veronica și Mihai Stanciu, Daniel Bengalici, Mihai Pop, Ionuț Bordea, Bogdan Adumitroaie și Silviu Negoiță. Voluntarii pe bicicletă, coordonați de Mircea Crisbășanu, sunt sprijiniți de echipa responsabilă pentru comunicare formată din Florin David, Simona Botner și Mihai Dumitru. Puteți urmări aventurile voluntarilor pe pagina de Facebook a Cycling Romania și pe site-ul www.turuldunarii.cyclingromania.ro. Despre Turul Dunării Turul Dunării este organizat de către Asociația ROI (www.aroi.ro ) și Cycling Romania. Ediția din 2014 este susținută de Hotel Călărași, Camping Euro Club Partizani, Giplast Balkans, Mausbike, Vinuri de Măcin – Crama Dobrogeană, National Geographic Traveler, Radio Romania Actualități. Cycling Romania (www.cyclingromania.ro) este un proiect de antreprenoriat social care promovează cicloturismul și dezvoltarea comunităților locale, fiind susținut de către Asociația ROI. În ultimii ani, sute de turiști au participat la tururi pe bicicletă în Prahova, Buzău, Transilvania, Dobrogea. Numeroase articole despre Cycling Romania au apărut în presa românească, precum și în cea internațională. În plus, Cycling Romania contribuie la investigarea și marcarea de trasee pentru bicicletă și în alte regiuni ale țării, precum Dealu Mare/Prahova. Asociația ROI (www.aroi.ro ) implementează proiecte in domeniul educațional, social și cultural. Numele ROI vine...
read moreCe ascunde malul romanesc al Dunarii?
6 august 2013 – 32 de voluntari ai Cycling Romania au pornit într-o expediție inedită de-a lungul Dunării pentru a promova malul românesc al fluviului. Potrivit studiilor EuroVelo, cicloturismul generează venituri de 44 miliarde de euro la nivel european. Timp de o săptămână, tinerii voluntari împărțiți în 8 echipe au cercetat zone din șapte județe (Caraș Severin, Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași) în căutarea celor mai potrivite trasee de turism pe bicicletă. Puteți citi în rândurile de mai jos despre o parte din obiectivele de interes întâlnite de-a lungul traseelor care însumează 5000 km, distanță parcursă pe bicicletă de tinerii voluntari români și bulgari ai Cycling Romania. Ineleț, cătunul suspendat Un popas deosebit, întâlnit în munții Cernei (jud. Caraș Severin), este cătunul Ineleț. Se lasă bicicletele, se urcă scările suspendate, singurul mod de acces, și se mai merge apoi timp de o oră pe o cărare îngustă. Drumul este punctat pe alocuri de băncuțe de lemn și de mici refugii săpate în stâncă. Veți descoperi aproximativ 10 case, frumos gospodărite, răsfirate pe distanțe destul de mari. Aici locuiește dintotdeauna Elena, care povestește cu zâmbetul pe buze cum se descurcă fără electricitate. Deși sunt doar 10 case, satul are atât școală, cât și biserică. Accesul în sat se face doar prin urcarea scărilor Conservarea raței roșii și a cormoranului mic Un alt popas se poate face în comuna Giuvărăști (Jud. Olt), unde este amenajat, cu ajutorul WWF România, un spațiu de observare a faunei din lunca Dunării. În 2009, WWF a demarat proiectul Life+ „Conservarea Transfrontalieră a cormoranului mic și raței roșii în zone cheie din România și Bulgaria”. Cormoranul mic, protejat la nivel naţional şi internaţional. Foto: Iliuță Goean Prima calea ferată montană din România Pentru cine nu știe, între Anina (jud. Caraș-Severin) și Oravița a fost proiectată prima cale ferată montană din România. „Decăzută” în prezent la statutul de obiectiv turistic, linia era, în 1856, atunci când a fost construită, un obiectiv de importanță strategică pentru Imperiul Austro-Ungar, datorită zonei bogate în minereuri. Drumul împletește peisajele cu glasul bătrân al roților de fier pe șinele ce-și croiesc drum prin munții Aninei. Cascada Bigăr Cascada ocupă primul loc în topul “Unique Waterfalls” al TheWorldGeography.com. Se află în județul Caraș-Severin, pe teritoriul administrativ al comunei Bozovici. Confluența Argeș – Dunăre În județul Călărași, la confluența Argeș – Dunăre se află o zonă deltaică. Mergând pe dig, se pot zări diverse specii de păsări și se pot face popasuri pentru pescuit. Peștera Ponicova Peștera Ponicova (jud. Mehedinți) este cea mai mare peșteră din Clisura Dunării. Înăuntru se coboară pe câteva scări improvizate din lemn, dar solide. Traseul nu este greu, deși se merge pe bolovani. Satele cehilor Satul Ravensca (jud. Caraș-Severin) face parte din “salba” satelor cehești de pe Valea Almăjului, din care mai fac parte: Gîrnic, Sfânta Elena, Eibenthal, Bigăr și Șumița. Istoria cehilor în zonă începe în 1827, când Imperiul Austro-Ungar decide să relocheze câteva zeci de familii din Boemia în vederea populării granițelor imperiale. Locuitorii sunt cehi sau „pemi” și chiar și mașinile au numere de Cehia. Mănăstirea Sf. Ioan Rusu Situată în satul Slobozia (jud. Giurgiu), mănăstirea Sf. Ioan Rusu oferă, pe lângă posibilitățile de cazare/camping, o adevărată oază de liniște, un retreat excelent pentru bicicliști și nu numai, cu grădină și izvor de apă...
read more